Mubarak ut – Militären in………. Och vad sen?

 Spännande tider i Egypten! De unga fick sin vilja fram. Nu börjar den gråa vardagen. Egyptens framtid är ännu ett oskriven blad. Många möjligheter.

Det kommer att bli svårt, mycket svårt därför att det fanns ingen utvecklad politiskt opposition och än så länge finns ingen heller. Man ska kanske vara tacksam att militären styr just nu så att det blir ordning i landet, så att landet slutar blöda som det har gjorts under den 14+ dagar som protesterna pågick.

Slutar blöda de miljontals dollar som landet dagligen tappat pga förlorade inkomster från turistnäring m.m.

Det finns många svårigheter som måste övervinnas men frågan är, kommer de som stått på torget och demonstrerat någonsin att vara nöjda? Därför att nu har de fått blodad tand. De lyckades bli av med den förhatlige Mubarak. De höll ut och lyckades. Det fanns ett gäng som ville vara kvar och demonstrera/närvara tills de hade fått igenom alla sina krav, vad de nu skulle vara. Jag har inte hört i de olika repportage om de är kvar där.

Men jag hörde på radion när en ung kvinna intervjuades. Hon sade på bra engelska att det var en sådan underbar känsla att vara på torget och demonstrera med de andra. Den gemenskapskänsla, då alla kämpade för samma sak. Hennes uttalade skrämde mej.

Jag är rädd att  dessa unga människor som på bara ett par veckor jagat bort en diktator kommer att bli mycket otåliga om de upplever att de inte snabbt få igenom sina krav. Jag är rädd att deras otålighet blir till irritation, irritation som växer till förargelser, förargelser som växer till nya demonstrationer,osv. Åter igen får de stå på torget och uppleva gemenskapskänslan men de övriga i landet? Vill de återdrabbas av dessas överiver?

Och frågan är, vill Militärerna?  Risken finns att Egypten kommer att få ett styre som blir ännu värre än Mubaraks.

Jag innerligt hoppas och ber att jag har fel därför att jag är som alla andra. Jag vill att Egypten ska bli ett demokratiskt land. Jag skulle vilje kunna bidra till landets välstånd genom att besöka det igen och njuter av dess vänliga människor, kultur, historia som jag för länge sedan fick uppleva. Allt det finns ännu. Och för allas glädje och lycka önskar jag och ber att i framtiden det ska finnas kvar.

Kommentera

