”The art of divine contentment”?…………..

”The art of divine contentment”?………….. ja, hur skapar man det?

Jag tror att man måste skapa ett heligt rum dit man kan dra sig tillbaka och bara ”vara”, det låter själviskt men som kristen tycker jag att vi (ibland) behöver skydda oss från världens ondska, ett sätt är att inte har tv, slipper se på idiotiska program (Kunskapskannal undantagen) och reklam!

När jag är hos min tjej  blir jag förbluffad. På 3an räknande jag 20st reklam under en paus! De som producerar sådant måste tro att människor är helt korkade… kanske de ………..nej…i alla fall var jag?

Ja, skapar ett heligt rum. Så att ibland när man av nöd (t.ex. arbetet) måste vistas i världensvardag är man lyckligt ovetande om det mesta så att andra ser på en som om man kommer från en annan planet. Avundsjuka säkert! Var i världen men ej av världen.
Ibland kommer jag hem och när jag går och lägger mej (sent) inser jag att jag har inte haft radion på, lyssnat på musik.
Det har varit helt tyst!!! Skönt! Och det händer att jag har  varit på stan och upptäckt att det finns en affär där som inte fanns tidigare och det visste jag inte.. kul! Man måste filtrera bort allt mög som ösas över mänskligheten varje dag. Att vara lyckligt ovetande = divine contentment? Det tror jag.

Att ha ett heligt rum där man kan vara innebär att när man träder ut i vardagen kan man ”älska” människor utan att ha förutfattade meningar. Betraktar alla  som medmänniskor. Att arbeta vid sidan om har sina fördelar. Man missar skitsnacket. Lyckligt ovetande. Divinely content. Kan se på alla med kärleksfulla ögon. Kan man göra detta, ser människor som de är, sköra, osäkra, ensamma, besvärliga, jobbiga m.m. kan man, vet jag, ta de med ro och ett leende.
Må Gud frid och fred gör att du upplever Divine Contentment
Jonathan

Kommentera

