Är Guds handlande eller brist på det orsaken till onskan som finns i vår värld?

Hi there!

Intressanta funderingar. Nu ska jag försöka förmedla något som jag tror kan ge dig svar. Alltså, Gud finns bakom och i allt som finns.   Utan Gud kan inget existera. Gud är kraften som gör att allt är. Gud i sin kärlek till sin skapelse, vårt universum, har låtit det ha ”en frivilja”. Det är ”levande”, en evig kretslopp. Ut av det som funnits växer nytt fram. T.ex. ur stjärnstoffet som finns kvar efter gamla stjärnor har exploderat växer nya stjärnor fram.

På vår planet har liv utvecklats och ur det har varelser som har fått betäckningen ”Människor” blivit till. Dessa har utvecklats tills ”de har blivit myndiga” alltså nått en nivå där de har kunnat tänka och resonera själva. I och med det hade de blivit till ”Guds avbild” och när det hände hade Gud plötsligt ett ansvar att vägleda dem så att de inte förgjorde varandra.

Gud brukar inte ingripa i sin skapelse men detta var ett undantag. Liksom skapelsen, universum, har vi en frivilja. Det är en ”Naturlag” så att säga. Gud har gett oss vägledning genom sina utvalda, profeterna och när människan var mogen tillräckligt, kom Gud själv till vår värld, som en människa, Jesus Kristus.

Detta var det enda sätt som skulle göra det möjligt för människor att kunna förstå vem Gud är hur mycket Gud älskar dem. Gud har varit och är lik en kärleksfull förälder som alltid finns där för att ta emot sina barn, trotts att de gick/går sina egna vägar och glömde / glömmer den kärleksfulla vägledning som föräldern vill gav/ge sina barn.

Alltså, Gud har gett oss kunskapen om kärlek till våra medmänniskor, den gyllne regel, och följer vi det blir det fred och frid på jorden. När vi inte gör det och låter lust och habegär styr, beter världens befolkning därefter. Där kärlek och omtanke inte finns fylls den tomma platsen med de onda handlingarnas mörker.

 Vi människor har fått uppdraget att sprida budskapet om Guds kärlek hur vi ska göra för att klara av det. Det goda och dåliga som händer är pga av vår brist eller tack vare hur vi efterlever vårt ansvar. 

Jonathan Ashauer

Se även mitt svar som blev följden  av svaret ovan :  Svar på frågor om friaviljan,Gud & orättvisor samt det universala kretsloppet 

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Maria
    Nov 30, 2010 @ 13:41:50

    Du skriver:
    ”Alltså, Gud har gett oss kunskapen om kärlek till våra medmänniskor, den gyllne regel, och följer vi det blir det fred och frid på jorden.”

    ”Där kärlek och omtänke inte finns fylls den toma platsen med de onda handlingarnas mörker. Vi människor har fått uppdraget. Det goda och dåliga som händer är pga av vår brist eller tack vare hur vi efterlever vårt ansvar.”

    Fina ord som vanligt men….som en Gudsman, tror du att DU följer den gyllene regel i ditt liv, Jonathan? Har du fred och frid i ditt liv?
    Hur behandlar du folk omkring dig? Ta du ditt ansvar eller…?
    Har du alltid kärlek och omtänkte i ditt hjärta för människorna i ditt liv?
    Om du inte har det då är du bara som fariserna…..falsk.

    Svara

    • Jonathan Ashauer
      Dec 01, 2010 @ 01:30:12

      Fina ord som vanligt men….som en Gudsman, tror du att DU följer den gyllene regel i ditt liv, Jonathan? Har du fred och frid i ditt liv?
      Hur behandlar du folk omkring dig? Ta du ditt ansvar eller…?
      Har du alltid kärlek och omtänkte i ditt hjärta för människorna i ditt liv?
      Om du inte har det då är du bara som fariserna…..falsk.

      Hej Maria!

      Tack för dina frågor. De är mycket relevanta. Jag kan bara säga att om jag svarade ja till alla de frågor hade jag ljugit.
      Jag kan bara säga att jag försöker så gott jag kan. Ofta undrar jag efter när jag gjort något och tänker kanske jag har sårat
      den personen och jag försöker kolla om jag har gjort det. Sen finns det säkert gånger då jag gör och säger saker utan att sedan
      reflektera på att jag kanske sårade någon. Jag gör mitt bästa att försöka följa den gyllne regeln men jag kan inte går omkring och
      hela tiden grubbla över om jag har gjort det. Om du Maria eller någon annan som läser detta tycker att jag inte har handlat rätt kan
      jag bara be dej/er att förlåta mitt handlande.

      Jonathan

      Svara

Kommentera

