Andakt om döden

Andakt om döden

070131

Psalmer: 283a (Jag lyfter mina händer), 90 (Blott i det öppna), 96 (Öppna mig för din kärlek)

Den sista tiden har det blivit så att det har skeet några dödsfall som har berört mej starkt.

Det har fått mej att fundera kring döden och vad det betyder för oss människor som befinner oss på denna sidan av gränsen som skiljer mellan livet här och det liv vilket vi som kristna tror finns.

När Jesus fanns bland oss människor här på jorden pratade han om detta med sina lärjungar.

Han sade till dem i JOHANNESEVANGELIET  Kap 14  Vers 1 – 4

1. ”Känn ingen oro. Tro på Gud, och tro på mig.

2. I min faders hus finns många rum. Skulle jag annars säga att jag går bort för att bereda plats för er?

3. Och om jag nu går bort och bereder plats för er, så skall jag komma tillbaka och hämta er till mig, för att också ni skall vara där jag är.

4. Och vägen dit jag går, den känner ni.”

————————————————————————————-

Denna kunskap har förmedlats vidare via lärjungarnas berättelser som finns i Nya Testamentet. Det som gällde för lärjungarna då gäller även för oss.

Jesus har med sina enkla ord försökt förmedla till lärjungarna det nästan obegripliga. De flesta lärjungar var enkla människor. Jesus fick använda sig av orden och beskrivningar som de kunde förstå.

Vad hade Jesus sagt idag? Om Jesus kom tillbaka och ville samtala om döden, vad hade han sagt till nutidens människor?

Jag tror att han skulle även nu använda sig av olika sätt att beskriva utifrån de kunskaper som finns hos människor.

Fast för de flesta skulle han tror jag säga :

”Ni behöver inte vara orolig för döden. Jag förstår hur ni människor har det därför att jag har själv fått erfara hur det är att vara människa. Men döden hade ingen makt över mej. Inte heller har den över er,

Tror på mej, det är sant.

Döden är när den person som ni är nu, förlorar sin livsgnista.

Alla de atomer som är byggstenarna för allt som finns, som har ingått i din kropp, befrias och så småningom bli del av något annat.

Blir t.ex. byggstenarna i en ny människa, i stjärnstoft.”

Sedan, tror jag Jesus skulle se alvarligt på oss och säga: 

Men, den energi som finns inom er ska återvända till (den gudomliga energin,) alltså till min fader som är skaparen. Den energi är det som håller allt på plats, som är hans skapande kraft.

Det som är du, din personlighet, din själ, ska förvaras i Guds minne. Det kommer alltid att finnas där. Där finns plats för alla så bekymra dej inte. Allt ordna sig. Ni får tror mej när jag säger det”.

—————–

Med denna förtröstan kan vi leva utan fruktan för framtiden.

Gudskaparen älskar sin skapelse, är rädd om vår värld, oss människor och visat oss det genom att som Jesus kom hit för att förmedla detta.

Gud vill att vi ska göra livet på jorden enklare, mindre smärtsamt genom att vi bryr oss om våra medmänniskor. Att vi visar varandra omtanke, kärlek. Gör vi detta blir livet mycket enklare att leva.

Våra goda gärningar smittar av sig till de vi möter. De blir som ringar på vattnet. Ett leende, vänliga ögon kan ha en stor betydelse för en människa som befinner sig i en personlig kris.

Om en person får veta att han eller hon är älskad, känns det styrkande och helande. Därför är det viktigt att vi vidare förmedlar till andra denna kunskap om Guds kärlek till oss.

I texten som lästes sade Jesus att han är hos oss alltid och därmed behöver vi inte vara oroliga för den tid då det är dags för oss att lämna detta jordiska liv.

Döden besegrade han på Korset. Den hade ingen makt över honom och därmed inte heller makt över oss. All möda, sjukdom, besvär och lidande som vi har fått utstår här på jorden kommer att försvinna och med detta trygga budskap kan det vara lättare att kämpa vidare.

Låt oss be

Tack Jesus för att vi kan få vila i dina löften och därmed tryggt sträva efter att våra liv tillsammans med våra medmänniskor ska levas i frid och fred med varandra.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: