Vad tycker jag att Kyrkomötet sade ja till vigsel av homosexuella i svenska kyrkan

Att Kyrkomötet sade ja till vigsel av homosexuella  i svenska kyrkan

                                        Spontant tyckte jag inte om det, men nu  har jag tänkt efter och inser att detta är något som är oundvikligt. Det är ”politiskt korrekt”, det ”ligger i tiden” och så    länge som politiker bestämmer över Svenska Kyrkans kyrkoordning kommer Korrekthet och Tidens Ande att bestämmer. Detta betyder att Svenska Kyrkan   inte kommer att få bestämma själv när det gäller besvärliga frågor som t.ex. vigning av kvinnliga präster eller att homosexuella par får viga sig i Svenska Kyrkan.

Samtidigt försöker jag att tänka efter om vad Jesus skulle ha gjort idag om Han kom till oss idag. Jag misstänker att Han skulle vara precis lika radikal som Han var under sin tid. Han åt mat med syndare, Han avvisade inte prostituerade kvinnor m.m. Allt vilket var helt otänkbart enligt Den Judiska  Lagen och det som prästerskapet tyckte. Jag tror att Han inte skulle ha problem att äta mat och umgås med homosexuella eller med missbrukare samt andra marginaliserade i dagens samhälle. Och att homosexuella får  gifta sig skulle Han, tror jag ser som positivt därför att det innebär att dessa par har velat att ta ett viktigt steg och gett varandra heliga löften att deras liv tillsammans ska få ett djupare innebörd.

En sak till.

Jag tror att vi som bekänner oss som kristna har viktigare saker att göra än att slösa tid och energi på frågor som vi inte kan förändra!                                                   

Varje kristens uppdrag är att genom våra möten med människor sprida budskapet om att Gud älskar oss och att Han har visat det genom sin son Jesus Kristus.

Det ska vi koncentrera oss på!

Kommentera

