Regal skeppet Vasas öde

Regal Skeppet Vasa

 Skeppet sjunker!

Det tidiga 1600-talet var en tid då Sverige expanderade i Östersjöområdet. En grundsten i imperiebyggandet var en slagkraftig flotta. Under 1620-talet var Sverige i krig med Polen och 1625 beställde den svenske kungen Gustav II Adolf nya skepp. Ett av dem fick namnet Vasa.

Vasa byggdes på Stockholms skeppsgård under ledning av holländaren Henrik Hybertsson – en erfaren skeppsbyggare. Och det behövdes erfarenhet. Vasa blev ett av sin tids mäktigaste krigsfartyg, bestyckat med 64 kanoner på två kanondäck. Den 10 augusti 1628 seglade Vasa ut på sin jungfrufärd. Det var en söndag och mycket åskådare befann sig kring Stockholms stränder för att få en skymt av det mäktiga fartyget. Bland åskådarna fanns även utländska ambassadörer – Vasas jungfrufärd skulle bli ett propagandanummer för det ambitiösa Sverige.

Resan började vid nuvarande Slussen. Vasa hissade segel och sköt salut – svensk lösen (två skott). Men redan efter bara några minuters seglats krängde skeppet till, rätade sig något – och krängde till igen. Vatten forsade in genom de öppna kanonportarna. Och Vasa sjönk! 30-50 av de cirka 150 personerna som befann sig ombord avled. Efter bärgningen 1961 har det hittats rester av 25 skelett.

Vid tiden för Vasas förlisning befann sig kung Gustav II Adolf bland slagfälten i polska Preussen. Först efter två veckor fick han reda på vad som hänt. Kungen skrev att katastrofen måste bero på ”oförstånd och oaktsamhet” – de skyldiga skulle straffas. Ansvariga sjöbefäl och skeppsbyggare kallades till förhör på Stockholms slott.

Vaför sjönk Vasa?
På 1600-talet fanns inga tekniska beräkningar av fartygs stabilitet. Det hände ofta att framför allt krigsskepp kantrade och sjönk. Deras last – kanonerna – var ju placerade högt uppe i skeppet, till skillnad från handelsfartyg som stuvade lasten långt ner. 
         

Istället för beräkningar hade skeppsbyggmästarna så kallade bestick. Det var bestämda proportioner som ansågs ge ett skepp goda egenskaper. Besticken för Vasa var anpassade för skepp med ett kanondäck. Men Vasa förde två kanondäck – och med likadana tunga 24-pundiga kanoner både på det övre och det undre kanondäcket (det normala för skepp med två kanondäck var betydligt lättare kanoner upptill). De vedertagna proportionerna stämde inte längre – Vasa var för stor.
                  

 Längst ner i Vasas hålskepp fanns många ton barlast – stora stenbumlingar. De skulle ge skeppet nödvändig stabilitet. Vasa sjönk därför att barlasten inte räckte till som motvikt till kanoner, virke, master och segel.

I förhören efter Vasas förlisning framkom att ett stabilitetstest föregått seglatsen. 30 man hade fått springa fram och tillbaka över översta däck medan skeppet låg nedanför slottet. Närvarande var amiralen Klas Fleming – en av flottans mest inflytelserika män. När de 30 karlarna sprungit fram och tillbaka tre gånger höll skeppet på att kantra. Amiral Fleming stoppade provet – men lät ändå Vasa segla ut på sin jungfrufärd.

Vems var felet?
Amiral Fleming. Delvis. Han hade kunnat stoppa skeppet efter krängningsprovet. Å andra sidan var hon då redan färdigbyggd.

Kung Gustav II Adolf. Delvis. Han ville ha ett stort skepp med så många och tunga kanoner som möjligt. Han hade godkänt skeppets mått.
Skeppsbyggmästare Henrik Hybertsson. Delvis. Han byggde Vasa som om hon var ett skepp med ett kanondäck. Å andra sidan var han en skicklig skeppsbyggare som gjort många framgångsrika fartyg tidigare.
        

Sjömännen på Vasa. Enligt en ny teori kan Vasas förlisning bland annat lastas på sjömännen ombord. De seglade ett nytt skepp med öppna kanonportar – och Vasa sjönk då vatten rusade in genom dessa. Det bästa hade varit att prova det nybyggda skeppet med kanonportarna stängda. Ett instabilt skepp kan byggas om.
I själva verket kan man inte lasta någon enskild person för Vasas förlisning. Orsaken till katastrofen är istället 1600-talets bristande teoretiska kunskaper i konstruktionen av skepp. Vasa var något nytt – ett tekniskt experiment. Efter Vasa byggdes många framgångsrika skepp med både två och tre batteridäck. Man lärde sig av Vasa och gick vidare.

Förhören komplicerades av att Vasas byggherre Henrik Hybertsson hade avlidit året innan jungfrufärden. Istället hölls hans bror och kompanjon Arendt de Groot ansvarig för bygget. Men troligen fälldes ingen såsom skyldig till Vasas undergång. Förhörsledarna konstaterade att skeppet troligen var väl byggt – men fel proportionerat.

© VASAMUSEET  Telefon: 08-519 548 00 Adress: Box 27131 102 52 Stockholm
Vill du lämna synpunkter? » Kontakta oss Vasamuseet är en del av Statens maritima museer


 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: