Kommentar på företeelser nämnde i P1s morgonsändning.

Ängelholm 0910025

 

Imorse jag hörde nåt på P1. De skulle diskutera senare under dagen företeelsen att ofta när Israels armé  anklagas för våld mot Palestinier säger några regeringsmedlemmar  mfl att sådana anklagelserna är antisemitiska!

Med andra ord, det är fel att anklaga Israels agerande därför att för drygt 50år sedan gasades ihjäl miljontals judar av Nazister!

Ett sådant illdåd mot judar var fruktansvärt men, hur länge ska Israels regering kunna använda sig detta för att rättfärdgöra sin armés grymheter mot ett underlägset folk som kämpar för sina rättigheter?

Tänk om alla resonerade på det viset! Inga kunde ställas till ansvar för sina handlingar.

Israels regering påstår att deras armés etik är bäst bland hela världens arméer .

Detta har jag mycket svårt att tro på. En armé som tillåter beskjutningen  av civila med fosfor granater, vilka gjorde att huden på de människor som fick fosforn på sig ”brann bort”? Är det bra etik?

Denna armés ”etisk handlande” kan, tycka jag, utan problem liknas med grymma handlingar utförde av andra arméer under före seklets historia.

En annan sak som bekymrar och oroar mig är att Israel någon gång under den närmaste framtiden kommer att drabbas av en fruktansvärd hämnd. En hämnd som kommer att kosta landet dyrt.

Jag minns att efter 11te Septembers hämndshandlingar mot ”The World Trades Centre” i New York 2001 satt jag och åt lunch med en vän.

Jag nämnde det som hade hänt dagarna innan. Sade hur hemskt det var.

Han lutade sig framåt, fixerade mig med sin blick och tystlåten sade ”They had it coming!” ” Det var endast en tidsfråga innan det hade hänt!!

Jag blev något förstummad över det han hade sagt, men snart insåg jag att han hade rätt. USA hade fört krig, direkt eller indirekt, mot många olika folk och hade blandat sig i en del islamska länders angelägenheter. 

USAs regering hade gjort sig ovän med många människor så egentligen var det bara en tidsfråga innan hämnden skulle krävas.

Uppfinningsrikedom när det gäller sätt att hämnas vet inga gränser och därför är jag rädd att Israel kommer att drabbas av en hämnd som innebär att väldigt många kommer att dödas.

Det finns en dokument skriven av mej här på min blogg som heter : ”Genom att man gör vänner av sina fiender vinner man i längden”

I den förordar jag :

Att som överlägsen hota diktatorer, militärregim, terroriststämpla regeringar löser inga problem, snarare förvärras de. Det finns ett betydligt enklare sätt. ”Dialog”. Alltså, att man gör vänner av sina fiender. T.ex. sträckte Israel ut handen mot palestinierna och genom sina handlanden visade att regeringen menade alvar, skulle det så småningom bli lugnt, därför att de flesta människor på båda sidor vill ha fred och frid.

Det ligger i allas intresse! Jag hoppas att Israels regering kan ta detta till sig.

Jag avslutar nu med att hänvisar till slutet på den dokumenten :

Det finns ett ordspråk  i Bibeln (ORDSPRÅKSBOKEN Kap 25 Vers 21–22)

”Om din ovän är hungrig, så ge honom att äta, och om han är törstig, så ge honom att dricka, så samlar du glödande kol på hans huvud, och Herren skall löna dig.”

Enligt min erfarenhet fungerar detta. Tänk om andemeningen i dessa ord fanns i alla länders protokoll vilket i ett spänt läge ska användas vid eventuella fredsförhandlingar.  

 Jonathan Ashauer Sjukhusdiakon, Kd

 

Kommentera

